Genel

Tipografi Ne Demek? Grafik Tasarımda Renk ve Tipografi

Tipografi ne demek sorusu son zamanların en popüler sorularından biri olmuştur hiç şüphesiz. Aslında her birimiz, doğduğumuz günden bu yana fark etmeden yaşamımızı renklerin ve tipografi gibi çeşitli tasarımsal ögelerin etkisi altında [...]

Senanur Döndar

Tipografi ne demek sorusu son zamanların en popüler sorularından biri olmuştur hiç şüphesiz. Aslında her birimiz, doğduğumuz günden bu yana fark etmeden yaşamımızı renklerin ve tipografi gibi çeşitli tasarımsal ögelerin etkisi altında geçiriyoruz. İç içe olduğumuz bu ögeler hayatımızın her anında hareketlerimizi hatta zihnimizi de etkileyebilecek bir konumdadır. Grafik tasarım, görsel tasarım, görsel sanatlar gibi birçok farklı meslek kolu tüm gerçekliğini bu ögelerin çatısı altında ilerletebilir. Onlar için olmazsa olmaz 2 öge ise renk ve tipografidir. Peki nedir bu renk ve tipografi?

Tipografi Ne Demek?

Tipografi Ne Demek

Tipografi; harfleri, rakamları, yazıları ve bunların çeşitli düzenlemelerini kapsayan bir grafik tasarım ögesidir. İletişim kurma konusunda büyük bir etkisi bulunmaktadır. Çünkü tipografinin doğru kullanılması demek, verilmek istenen mesajın doğrudan veya dolaylı bir yoldan iletilmesi demektir.

Renk Nedir?

Tipografi Ne Demek

Renk; kelime anlamı olarak “ışığın cisimlere çarptıktan sonra yansıması ile görme duyusunda bıraktığı etki” olarak tanımlansa da bu kadarı yeterli değildir. Renkler, yemek yediğimiz bir restoranın genel tasarımından yoldan geçerken gördüğümüz bilboardlara kadar her yerdedir.

Hatta kullandığımız ürünlerin ambalajlarından baktığımız ekranlara kadar her alanda bulunmaktadır. Renkler doğru kullanıldığı sürece bir tasarımın akılda kalıcı olmaması imkansızdır çünkü renkler doğrudan zihnimize ve psikolojimize etki eder. Elbette renk ve tipografinin kalıcı olması adına bazı önemli noktalar vardır.

Tipografi ne demek sorusunun cevapları anlatmakla bitmez. Tipografinin okuyucuya açık ve net bir şekilde geçebilmesi için ilk olarak doğru bir yazı karakteri seçmeliyiz. Yanlış seçilen bir yazı karakteri; özellikle uzun metinlerde okuyucuyu sıkabilir. Verilmek istenen mesajı doğru aktarmayabilir ya da algı konusunda problemler oluşmasına neden olabilir.

İkinci olarak ise punto, kerning, leading, espas, traking ve satır arası ölçülerini doğru bir şekilde ayarlamak lazımdır. Bu sayede bir metinde en önemli olan noktaları vurgulayabilir ve harflerin ya da kelimelerin iç içe geçerek okumayı zorlaştırması gibi çeşitli problemlerin önüne rahatlıkla geçilebilir. Ve tabii ki bunlara ek olarak hiyerarşi kurallarını da es geçmemek gerekir.

Renkler için ise grafik tasarımın temel yapı taşı desek yanlış olmaz. Çünkü renkler, hiç dikkat çekici olmayan bir unsuru bile aklımızdan silmekte zorlanacağımız hale getirebilecek güçtedir. Ancak tipografide de olduğu gibi renk seçimlerinin doğru yapılması gerekir ve tasarım ögeleri ile doğru kombinasyonlar oluşturmak mühimdir. Aksi halde “akılda kalıcı” olma hayaliyle çıkılan bu yola devam etmek söz konusu bile olamaz.

Doğru Renkler Doğru Zamanda Nasıl Kullanılır?

Tipografi Ne Demek

Tipografi ne demek sorusu akla birbirinden güzel renkleri de getirir. Renkleri anlamak ve doğru kullanmak büyük bir önem taşımaktadır ve renkler kendi aralarında çeşitli alt dallara ayrılır. Bunlar; sıcak renkler, soğuk renkler, ara renkler, tamamlayıcı renkler, zıt renkler, analog renkler gibi sıralanabilir. Bu yolculukta yapılması gerekenler ise:

  • Doğru bir renk paleti oluşturmak her şeyden önce gelir. Kişi isterse çeşitli web sitelerinden renk kodlarına göre paletini ayarlayabilir. Ayrıca hazırda bulunan bir tasarımdan yola çıkarak kendine ait bir renk paleti oluşturabilir.
  • Renk grubu seçmek de son derece önem arz ediyor. Eğer renk seçmekte çok zorlanıyorsanız, bir renk grubu (sıcak, soğuk, ara renkler) seçerek göz zevkinize uygun olmayanları eleyebilirsiniz. Bu tür konularda kararsız biriyseniz verdiğimiz tavsiye kesinlikle işinize yarayacaktır.
  • Deneme yanılma yönteminden faydalanın. Hiçbir zaman net bir renk düşüncesiyle yola çıkmayın ve denemekten korkmayın. Çünkü tasarımınız bazen düşündüğünüz renkten çok daha farklı bir renkle kombinasyon oluşturabilir. Belki de daha ilgi çekici bir hal alabilir, neden olmasın?
  • Renklerin psikolojisini kullanmalısınız. Bu maddeyi daha çok hedef kitleyi tanımakla bağdaştırabiliriz. Çünkü hedef kitleye ne kadar çok hitap eden bir renk seçerseniz sonuçları da bir o kadar güzel olacaktır. Bunun yanı sıra tasarımda vermek istediğiniz mesaja göre bir renk yönlendirmesi yapabilirsiniz. (Klişe bir örnek kırmızı renk ve restoranlar, açlık hissi)
  • Bol bol araştırma yapmalısınız. Diğer tasarımcıların benzer kategorilerde renkleri nasıl kullandığını görün ve kendinize buradan yola çıkarak renkli bir yol çizin.
  • Denge, ışık, gölge. Doğru renk paleti seçmek tek başına yeterli olmayacağı için renklerin arasındaki bağı anlayabilmek ve ışık, gölge gibi ögeleri kullanarak gerçek dengeyi görmenizi sağlar. Tasarımda asıl vurgulanması gereken noktalardan birisidir. Kendinizi geliştirmeniz açısından oldukça uzun bir yolculuk olacak ama asla imkansız değil.

Tipografi ne demek ve renklerin işlevleri nelerdir gibi çok önemli soruların cevaplarını derlemiş olduk. Siz de daima kendinizi geliştirerek renklerin uçsuz bucaksız dünyasında yepyeni bir kapı aralayabilirsiniz. Yeter ki isteyin!

Bu içeriklerimizde ilginizi çekebilir:

YAZARSenanur Döndar