İnternetin Yeni Çağı: Web 3.0
Günlük rutinimizin olmazsa olmazı olarak tanımladığımız internet olmasaydı ne yapardık? Nasıl vakit geçirirdik? Herkes hayatında bir kez bile olsa kendine bu soruları mutlaka sormuştur. Peki internet ortaya ilk [...]
Tipografi ne demek sorusu son zamanların en popüler sorularından biri olmuştur hiç şüphesiz. Aslında her birimiz, doğduğumuz günden bu yana fark etmeden yaşamımızı renklerin ve tipografi gibi çeşitli tasarımsal ögelerin etkisi altında [...]
Tipografi ne demek sorusu son zamanların en popüler sorularından biri olmuştur hiç şüphesiz. Aslında her birimiz, doğduğumuz günden bu yana fark etmeden yaşamımızı renklerin ve tipografi gibi çeşitli tasarımsal ögelerin etkisi altında geçiriyoruz. İç içe olduğumuz bu ögeler hayatımızın her anında hareketlerimizi hatta zihnimizi de etkileyebilecek bir konumdadır. Grafik tasarım, görsel tasarım, görsel sanatlar gibi birçok farklı meslek kolu tüm gerçekliğini bu ögelerin çatısı altında ilerletebilir. Onlar için olmazsa olmaz 2 öge ise renk ve tipografidir. Peki nedir bu renk ve tipografi?
Tipografi; harfleri, rakamları, yazıları ve bunların çeşitli düzenlemelerini kapsayan bir grafik tasarım ögesidir. İletişim kurma konusunda büyük bir etkisi bulunmaktadır. Çünkü tipografinin doğru kullanılması demek, verilmek istenen mesajın doğrudan veya dolaylı bir yoldan iletilmesi demektir.
Renk; kelime anlamı olarak “ışığın cisimlere çarptıktan sonra yansıması ile görme duyusunda bıraktığı etki” olarak tanımlansa da bu kadarı yeterli değildir. Renkler, yemek yediğimiz bir restoranın genel tasarımından yoldan geçerken gördüğümüz bilboardlara kadar her yerdedir.
Hatta kullandığımız ürünlerin ambalajlarından baktığımız ekranlara kadar her alanda bulunmaktadır. Renkler doğru kullanıldığı sürece bir tasarımın akılda kalıcı olmaması imkansızdır çünkü renkler doğrudan zihnimize ve psikolojimize etki eder. Elbette renk ve tipografinin kalıcı olması adına bazı önemli noktalar vardır.
Tipografi ne demek sorusunun cevapları anlatmakla bitmez. Tipografinin okuyucuya açık ve net bir şekilde geçebilmesi için ilk olarak doğru bir yazı karakteri seçmeliyiz. Yanlış seçilen bir yazı karakteri; özellikle uzun metinlerde okuyucuyu sıkabilir. Verilmek istenen mesajı doğru aktarmayabilir ya da algı konusunda problemler oluşmasına neden olabilir.
İkinci olarak ise punto, kerning, leading, espas, traking ve satır arası ölçülerini doğru bir şekilde ayarlamak lazımdır. Bu sayede bir metinde en önemli olan noktaları vurgulayabilir ve harflerin ya da kelimelerin iç içe geçerek okumayı zorlaştırması gibi çeşitli problemlerin önüne rahatlıkla geçilebilir. Ve tabii ki bunlara ek olarak hiyerarşi kurallarını da es geçmemek gerekir.
Renkler için ise grafik tasarımın temel yapı taşı desek yanlış olmaz. Çünkü renkler, hiç dikkat çekici olmayan bir unsuru bile aklımızdan silmekte zorlanacağımız hale getirebilecek güçtedir. Ancak tipografide de olduğu gibi renk seçimlerinin doğru yapılması gerekir ve tasarım ögeleri ile doğru kombinasyonlar oluşturmak mühimdir. Aksi halde “akılda kalıcı” olma hayaliyle çıkılan bu yola devam etmek söz konusu bile olamaz.
Tipografi ne demek sorusu akla birbirinden güzel renkleri de getirir. Renkleri anlamak ve doğru kullanmak büyük bir önem taşımaktadır ve renkler kendi aralarında çeşitli alt dallara ayrılır. Bunlar; sıcak renkler, soğuk renkler, ara renkler, tamamlayıcı renkler, zıt renkler, analog renkler gibi sıralanabilir. Bu yolculukta yapılması gerekenler ise:
Tipografi ne demek ve renklerin işlevleri nelerdir gibi çok önemli soruların cevaplarını derlemiş olduk. Siz de daima kendinizi geliştirerek renklerin uçsuz bucaksız dünyasında yepyeni bir kapı aralayabilirsiniz. Yeter ki isteyin!
Bu içeriklerimizde ilginizi çekebilir: