Tasarım Odaklı Düşünme (Design Thinking) Nedir?
Tasarım odaklı düşünme (design thinking) bir problem çözme felsefesidir ve bu metodoloji dünyada birçok şirket, üniversite ve hatta sivil toplum kuruluşları tarafından kullanılan bir yöntemdir. [...]
Dünya çapında 2 Milyar indirmeye ulaşan, 35 Milyon kişiyi aşkın Türk kullanıcısı olan TikTok, Covid-19 gündeminden dolayı evde kalan kullanıcıların kullandığı en popüler uygulamalar arasına girmiş bulunuyor. Uygulamanın yaptığı bu sükseyi değerlendirmek, markaların TikTok Pazarlaması aksiyonları açısından önem taşıyor. TikTok yetkilileri, Türkiye’de 8-9 Milyon arasında olan aktif kullanıcı sayısının, karantina döneminde %30 artmış olduğunu bildirdi. [...]
Dünya çapında 2 Milyar indirmeye ulaşan, 35 Milyon kişiyi aşkın Türk kullanıcısı olan TikTok, Covid-19 gündeminden dolayı evde kalan kullanıcıların kullandığı en popüler uygulamalar arasına girmiş bulunuyor. Uygulamanın yaptığı bu sükseyi değerlendirmek, markaların TikTok Pazarlaması aksiyonları açısından önem taşıyor.
TikTok yetkilileri, Türkiye’de 8-9 Milyon arasında olan aktif kullanıcı sayısının, karantina döneminde %30 artmış olduğunu bildirdi. Ocak ve Şubat aylarına göre TikTok’ta vakit geçirme süresi karantina döneminde %35 artarak 52 dakikaya çıktı. TikTok yaptığı bu sükse ile günlük ortalama kullanım süresinin 2-3 saat olduğu Instagram kadar popüler bir mecra olma yolunda ilerliyor.
Peki alışılagelmiş içeriklerin dışında olan video konseptleri ve sosyal medya gündeminden düşmeyen akımları ile TikTok, markalar için varolması gereken bir mecra mı? Markalar TikTok’u Instagram hesaplarını kullandığı kadar etkili kullanmalı mı? Pazarlama uzmanlarının aklında soru işaretlerine yol açan TikTok pazarlaması adımlarına bir göz atalım.
TikTok’un günlük aktif kullanıcı sayısı ve ortalama zaman geçirme süresinden bahsettik. TikTok’a bu kadar ilgi varken öte yandan uygulamanın hedef kitlesi olmadığını düşünen, telefonunda TikTok uygulamasına -kesinlikle- yer vermeyen kullanıcılar hala çoğunlukta.
TikTok’u indirmemiş kullanıcılar aslında uzun süredir tüm sosyal medya mecralarında çoğunlukla TikTok videoları izliyor. Onlar hakkında olumlu olumsuz yorumlarda bulunuyor ve farkında olarak ya da olmayarak TikTok videolarının daha fazla yayılmasını sağlıyor. Farklı Tiktok içerikleri ile diğer mecralarda karşılaşan kullanıcıların aklında oluşan tepki ise “Ben ne izledim az önce?”
Diğer mecralarda sık sık, başkasının adına utanmak açıklamaları ile tanıdığımız TikTok dünyası, kullanıcıların sosyal medya evrenlerinin üzerine inşa ettiği şirin pembe dünyadan biraz farklı. Burada insanlar en güzel filtrelerle selfie paylaşmıyor, yoga yapmıyor, smootie hazırlamıyor. Göz alıcı etkinliklerde ya da sosyal ortamlarda bulunmuyor. Kısacası TikTok’ta hiçbir beğenilme kaygısı bulunmuyor.
TikTok’u Tiktok yapan başlı başına bir tez yazısı olabilecek “kültür” kavramı burada baş gösteriyor. Burada nihai tüketiciye Channel marka çanta önerisinde bulunan Influencerlar; siyez buğdaylı, kinoalı tarifler veren fenomenler göremezsiniz. Kısacası TikTok kullanıcıları, bu mecrayı tüketim döngüsüne dahil olmak amacıyla kullanmıyor. Şimdilik herkes sadece eğleniyor. 🙂
Aksine diğer mecralarda kendine yer bulamadığından dolayı, kendi kimliğini, kültürünü burada yansıtabildiği için Tiktok kullanıyor.
Bu noktada, markaların TikTok pazarlaması statejisi oluştururken aklına takılması gereken en önemli konu; “hedef kitle” oluyor. Burada diğer sosyal medya mecralarında olduğu gibi bir ürün satınalmaya niyetli alım gücü yüksek kullanıcılar bulunmuyor.
Sonuç olarak “Ürün ya da hizmetim TikTok kullanıcısına hitap ediyor mu?” “TikTok’ta hedef kitlemi bulabilecek miyim?” sorularının cevapları sizde yok ise markanızın bu mecrayı kullanmasında bir fayda bulunmuyor.
Ürününüzü TikTok hedef kitlesine uygun bulduysanız kreatifinizin ne olacağını düşünmeye başlayabilirsiniz.
İnsanların evlerinde olduğu bu dönemde, farklı akımlarla sosyal medya akışında yer alan challenge’lar bir süre gündem yaratmaya devam edecek gibi duruyor. #tuvaletkagıdısektir, #fliptheswich gibi TikTok filtrelerinden doğup “yeni akım” olarak nitelendirilen challenge’lar tüm sosyal medya gündemini belirliyor.
Corona döneminde birçok Influencer, Instagram fenomeni ve ünlü de TikTok’u kullanmaya başladı. Duygu Özaslan, Şeyma Subaşı, Aleyna Tilki gibi medya ünlülerinin bu mecrayı kullanma haberleri ana akım medyada yer almayı başardı. Bu hareketlilik sosyal medya kullanıcılarının TikTok’u farketmesini sağladı.
TikTok uygulamasını indirip, tasarımına ve trend olarak öne çıkardığı hashtaglare göz attığımızda sürekli bir “call to action” farkediliyor. TikTok kullanıcılarını her an hareketli olmaya, yeni fikirler üretmeye ve yaratıcı olmaya sevkediyor. Son zamanlarda sosyal medyada önümüze düşen TikTok postları da bu yaratıcı, eğlenceli içeriklerden oluşuyor.
Bu noktada markalara, Instagram hesaplarında olduğu gibi gönderi paylaşamayacakları için TikTok hedef kitlesine uyum sağlamak düşüyor. Burada durağan ürün paylaşımlarına, günaydın; iyi haftalar gibi iyi dilek gönderilerine kullanıcılardan tepki beklemek yanlış olacaktır. Keza TikTok’ta gönderinizdeki arkaplan müziği video kadar önemli.
Türkiye’de TikTok’u etkin bir şekilde kullanan çok fazla marka bulunmuyor. Yaptığım yoğun araştırmalar sonucunda Redbull markasının TikTok’u aktif kullandığını farkettim.
Redbull 2019’un başından beri tüm dünyada TikTok pazarlamasını en etkili kullanan markalar arasında. 45K takipçisi olan Türkiye hesabına göz attık. Genel olarak karantina döneminde uygulamada en sık kullanılan hashtaglar ile bir çok paylaşım yapıyor. Karantina döneminde çeşitli spor dallarında tanınmış olan sporcular ile işbirliği yaparak kullanıcıları harekete geçmeye sevkediyor. Bunu yaparken de ürününü desteklemeyi ihmal etmiyor.
Bu platformda reklam oluşturmak için öncelikle TikTok Ads sayfasından rezervasyon yapılması gerekiyor. Burada Google Ads veya Facebook Business’da olduğu gibi direkt hesap oluşturup fatura bilgilerinizi girerek reklama başlayamıyorsunuz. Öncelikle TikTok Ads adresine gidin, Create and Ad butonundan rezervasyonunuzu yaptırın. Rezervasyonunuzu yaptırdıktan sonra Türkiye TikTok pazarlaması reklam distribütörü Genart Medya aracılığı ile reklam vermeye başlayabilirsiniz.
Panelde 5 adet reklam modeli bulunuyor:
In feed Ads dışındaki reklam modelleri ilk kullanım için önerilmeyen, 20k+ bütçeli reklam modelleri olarak karşımıza çıkıyor. Şu anda en fazla kullanılan reklam modeli In Feed Ads olduğu için ondan bahsedeceğim. Bu modelde reklam verebilmeniz için minimum 5000 TL bütçenizin olması gerekiyor. Bu reklam modeli CPM (Bin gösterim başı maliyet) üzerinden hesaplanıyor. Genel olarak maliyetler 2 TL’ye kadar çıkıyor. CPC maliyetleri ise 0,3 – 0,6 arasında değişkenlik gösteriyor.
Bu reklam modeli ile marka bilinirliliği, uygulama indirme, E-Ticaret dönüşümü kampanyalarınızda kullanabiliyorsunuz. Aynı diğer reklam platformlarında olduğu gibi yaş, cinsiyet, şehir vb. hedeflemeler yapabilirsiniz. Şimdilerde TikTok’ta en fazla app indirme ve E- Ticaret reklamları kullanılıyor.
Bu reklam modeli için 6-60 saniye arasında video reklamlar öneriliyor. TikTok hedef kitlesinin alıştığı hareketliliğe uygun son derece başarılı bulduğumuz birkaç TikTok reklam videosunu inceleyebilirsiniz. Bu kreatifler, markanız için harika bir fikir olabilir.
Instagram Stories alanında 4 gönderiden biri reklam iken, TikTok’ta şu an için 9 gönderiden yalnızca bir tanesi reklam alanı. TikTok’ta reklamveren azlığı ve kullanıcının reklam duyarlılığı göz önünde bulundurulduğunda TikTok pazarlaması için uygun bir mecra olabilir. Ayrıca reklam maliyetlerinin diğer mecralarla eşdeğer olması diğer bir artı olarak önümüze çıkıyor.
Pazarlama ile ilgili daha fazla yazı için Flatart Blog sayfasını ziyaret etmeyi unutmayın.