Genel

Metaverse 101: Evrenler Evreni Hakkında Bilmeniz Gerekenler

İnternetin bir sonraki aşaması, evrenler evreni Metaverse İle tanışmamız 29 Ekim 2021’de Mark Zuckerberg’in açıklamasıyla oldu. Aslında ilk metaverse terimi bundan çok daha önce 1992’de Neal Stephenson [...]

Duygu Ekim Serteser

İnternetin bir sonraki aşaması, evrenler evreni Metaverse İle tanışmamız 29 Ekim 2021’de Mark Zuckerberg’in açıklamasıyla oldu. Aslında ilk metaverse terimi bundan çok daha önce 1992’de Neal Stephenson tarafından Snow Crash adlı bilim kurgu kitabında kullanılmıştır. Stephenson, Metaverse kavramını kullanıcıların dijital avatarları ile etkileşime geçtikleri, fiziki dünyaya paralel devasa bir sanal dünya olarak ifade etmektedir.

Peki 2021 itibariyle yeniden hayatımıza giren Metaverse nedir? Nasıl bir evreni ifade eder?

Metaverse Nedir?

Metaverse, İngilizce’deki “soyut düşünce” ve “normalin ötesinde olan” gibi anlamlara sahip “meta” ve evren kelimesinin kısaltılmışı “verse” ifadesinin birleşiminden meydana gelir. Yani fiziksel dünya ile bağlantılı, varsayımlara dayanan yapay evren(ler) olarak tanımlanmaktadır.

İnternetin bir sonraki aşaması olarak da bahsedilen Metaverse ile web 3.0’a göz kırpabiliriz. Bu evrenlerde dijital kimliğinizi oluşturup mülk satın alabilir, bir arkadaşınızla sanal konser izleyebilir, sanal bir sanat eseri satın alabilir veya bir iş toplantısına katılabilirsiniz. Kısacası, gerçek hayatta yapılabilecek her şey burada da mümkün diyebiliriz.

Metaverse

Ben de Metaverse’teyim Diyebilmek

NFT yani non-fungible token, blok zincir, kripto para veya dijital avatar varlıklarınız varsa Metaverse dünyasına çoktan adım attığınızı söyleyebiliriz. Son zamanlarda global markalardan küçük şirketlere kadar birçok metaverse evrenine adapte olup giriş yapan marka hikayeleri ardı ardına gelmeye başladı.

Bu adapte olma aşamasında en avantajlı olanlar ise yıllar önce bu sanal dünya sürecini başlatmış olan oyun şirketleridir. Örneğin Fortnite, Epic Games ve Roblox, kullanıcılarının sanal dünyada oyun oynayıp diğer kullanıcılarla etkileşime geçmelerine ve sanal varlıklarını oluşturmalarına uzun süredir imkan tanıyan oyun platformları arasında yer alır.

O halde gelin, yüzlerce Metaverse platformlarından en popüler olanlarına daha yakından bakalım.

Metaverse

  • Decentraland

Decentraland, 2015 yılı itibariyle aktif olmasına rağmen 2017’de kullanıcılar tarafından rağbet görmeye başlayıp son 1 yılda da ciddi anlamda tüm dünyaya yaptığı geliştirmelerle adını duyurdu.

Decentraland

Kullanıcılarına parklardan, cafe ve galerilere kadar sanal yapılar kurma ve arazi satın alma fırsatı sağlayan, tamamen Ethereum blok zincir ağı üzerine inşa edilmiş 3 boyutlu sanal bir dünya platformudur. Bu oyun dünyasının 90.601 ayrı LAND parseline bölündüğü belirtiliyor.

Decentraland ağında MANA ve LAND tokenları yer alıyor. MANA tokenları avatar, giyilebilir varlık, isim gibi sanal varlık ödemelerinde kullanılabilmektedir.

Websitesi: https://decentraland.org/

  • Sandbox

2011’de Pixowl tarafından piyasaya sürülen Sandbox; kullanıcılarına bir oyun formatında yapı inşa etme, dijital varlık satın alma ve satışına izin veren Ethereum blok zincir tabanlı sanal bir dünyadır.

Sandbox

“Oyna-kazan” modeline odaklanan platform, kullanıcılarına hem yaratma hem de oyun oynamayı eş zamanlı olarak sunduğunu ifade etmektedir. Bu ağda ise Sand token’ı kullanılmaktadır.

Websitesi: https://www.sandbox.game/en/

  • Axie Infinity

Axie Infinity; kısmen oyuncuları tarafından kurulan ve yönetilen, blok zincir tabanlı ticaret ve savaş oyunu platformudur. Pokemon ve Tamagotchi gibi popüler oyunlardan esinlenilen Axie Infinity’e bu kadar rağbet olmasının sebebi ise hem kazanç sağlaması hem de NFT ve Metaverse deneyimlerini yaşatabilmesidir.

Sandbox

Kullanıcılar bu sanal dünyada alış ve satış işlemlerini AXS token’ı ile gerçekleştirmektedir.

Websitesi: https://axieinfinity.com/

Markanız için Metaverse Stratejinizi Belirleyin

Oyun firmalarının zaten aşina olduğu bir dünyaya uyum sağlaması daha kolay olabilecekken Metaverse’e sıfırdan giriş yapan ve hedef kitlesinde son tüketici yer alan markaları ise biraz daha zor bir serüven bekliyor. Öte yandan araştırma ve gözleme ek olarak izlenecek adımlar, iyi bir strateji ile belirlenerek bu sürece katkı sağlayabilir.

1.Hedef Kitlenizi Belirleyin

Seslendiğiniz hedef kitle ve potansiyel müşterileriniz Metaverse’te ne kadar zaman harcıyorlar? Ya da metaverse evren(leri) onların dikkatini çekiyor mu? Bu noktada çok daha genç bir hedef kitleye hitap eden bir markanın Metaverse dünyasından uzak kalma gibi bir lüksü pek de mümkün görünmüyor.

2.Gözlemleyin

Devler yarışına öncelikle gözlemci olarak katılın (tıpkı liderler zirvesinde her katılımcının konuşma hakkı olmayıp gözlem yapmanın değerli bir rolü olduğu gibi). NFT, blok zinciri gibi ilk bakışta çözülemeyen konseptler biraz ürkütücü gelebilir. Bu yüzden uygun zamanda, en etkili hamlede bulunmak için bir süre yarışı izlemeniz en doğrusu olacaktır.

3.Sürdürülebilirlik

Metaverse’ün şirketinize/markanıza sadece yeni şeyler eklemesinin dışında sürdürülebilirlik gibi uzun dönemdeki amaçlarınızı destekleyip desteklemeyeceğine bakın. Metaverse’te müşterileriniz için daha sürdürülebilir yaklaşımları denemenize izin verecek neyi uygulayabileceğinizi mutlaka kendinize sorun.

4.Metaverse’e Girişinizi Planlayın

Metaverse’e ne zaman, nasıl ve hangi proje ile gireceğiniz konusunda en ufak bir fikriniz bile yoksa konusunda uzman ajanslardan hizmet alabilir; markanız özelinde Metaverse proje planlaması talep edebilirsiniz.

5.Denge Sağlayın

Markanız için hazırladığınız bir projeyle Metaverse evrenindesiniz artık. Tek bir projeyle kendinizi gösterecek ve sonrasında unutulacak mısınız? Yoksa projenizi geliştirerek Metaverse’teki yerinizi sağlamlaştırabilecek misiniz?

Bu mecranın bir o kadar cazip görünmesinin yanında henüz kimsenin emin olmadığı tahmin edilemez bir yönü de olduğunu unutmamanız gerekir. Ama her şeyden önemlisi zamanlamadan çok orada nasıl yer alacağınızı düşünmenizdir.

Hangi Markalar Metaverse Evrenine Hazırlanıyor?

Pull&Bear’den Sıra Dışı Bir Defile

Çok yakında Metaverse’te olacağını duyuran Inditex Grup’un genç moda markası Pull&Bear proje tanıtım videosunu yayınladı. 18 Mart’ta sanal koleksiyonunu yayınlayacak marka Z kuşağını hedeflediğini de belirtti.

Metaverse

Twitter link: https://twitter.com/pullandbear/status/1491411834834153474

İlk Stadyum Projesi Manchester City’nin

Premier Lig şampiyonalarından Manchester City, Metaverse’teki ilk futbol stadyumu inşaatını başlatıyor. Etihad Stadyum’un replika projesinde Sony ile çalışılacağı da duyuruldu.

Manchester

Vestel Showroom Deneyimi

Türk beyaz eşya markası Vestel, çok yakında Metaverse’de sanal showroom projesini başlatacağını duyurdu. Metaverse showroomunda kullanılacılar 3 boyutlu teknolojiler ile ürünleri deneyimleyebileceği gibi satın da alabilecekler.

Turkcell’den Sanal Mağaza

Bir diğer Metaverse mağaza haberi ise Turkcell’den geldi. Metaverse sanal mağazasını yakın bir zamanda açacaklarını duyuran Turkcell, deneyim ve ürün satışlarına ek olarak kullanıcıların sanal mağazaya avatarları ile katılım sağlayabileceğini de ekledi.

YAZARDuygu Ekim Serteser