Genel

Google Analytics 4 Etkinlik Yönetimi

Dijital Pazarlama dünyasında heyecan yaratan yeni Google Analytics 4 (GA4), bazı özellikleri ile Universal Analytics’ten ayrılıyor. Universal Analytics’te web sitesine girdiğinizde oturumunuzu başlattıktan sonra herhangi bir sayfaya girebilir ya da herhangi bir etkinliği tetikleyebilirsiniz. [...]

İlker Emir

Dijital Pazarlama dünyasında heyecan yaratan yeni Google Analytics 4 (GA4), bazı özellikleri ile Universal Analytics’ten ayrılıyor. Universal Analytics’te web sitesine girdiğinizde oturumunuzu başlattıktan sonra herhangi bir sayfaya girebilir ya da herhangi bir etkinliği tetikleyebilirsiniz.

Bulunduğunuz sayfayı scroll edebilir veya satın alma gerçekleştirebilirsiniz… Yapmış olduğunuz bu etkinliklerin tümü oturum havuzunda tutulur. Google Analytics 4’te ise veriler oturum havuzu yerine etkinlikler kategorisinde tutulmaktadır.

Bununla birlikte Google Analytics’te artık, oturum da bir etkinlik olarak tanımlanmaktadır. Google Analytics 4'te, istediğiniz herhangi bir işlemi veya bilgi parçasını izlemek için etkinlikleri kullanabilirsiniz.

İnsanların görüntülediği sayfalardan buton tıklamalarına ve hatta başka bir platformda (e-posta pazarlama platformunuz veya CRM gibi) topladığınız bilgilere kadar edindiğiniz tüm verileri etkinlikleri kullanarak verileri Google Analytics'e gönderebilirsiniz.

Google Analytics

Google Analytics 4 Etkinlikleri

Uygulamamızı veya web sitemizi ziyaret eden kullanıcıların gerçekleştirdiği eylemler, Google Analytics 4’ün verilerini oluşturmaktadır. Google Analytics 4 ile etkinlik modellerinde de değişime gidildiğini belirtelim.

Önceden her etkinliğin bir kategorisi, aksiyonu, etiketi ve değeri bulunurken yeni Google Analytics 4’de sadece etkinlik ismi yer alıyor. Bununla birlikte etkinlikler kısmından 25’e kadar parametre gönderebiliyoruz. Parametreler konusuna ise başka bir yazıda değinmenin Google Analytics 4 ile ilgili merak edilenleri daha anlaşılır kılacağını düşünüyorum.

Konumuza dönecek olursak, Google Analytics 4 web etkinliklerini türlerine göre sınıflandırabiliriz. Bu etkinlikleri 4 ana başlıkta inceleyeceğiz:

1. Otomatik Olarak Toplanan Etkinlikler

Otomatik olarak toplanan etkinlikler, Google Analytics 4’ün kurulumunu gerçekleştirdiğimiz sırada ön tanımlı olarak gelen etkinliklerdir.

Otomatik Olarak Toplanan Etkinlikler

Otomatik olarak izlenen olaylar ise şunları içerir:

  • first_visit: Birisi web sitenizi ilk kez ziyaret ettiğinde toplanır. Bu olay, aynı zamanda raporlarınızdaki 'Yeni Kullanıcılar' metriğini hesaplamak için de kullanılabilir.
  • page_view: Kullanıcının görüntülediği sayfa hakkında rapor vermek için kullanılır.
  • session_start: Kullanıcının oturumunun ne zaman başladığını belirlemek için kullanılır. 30 dakikalık bir hareketsizlik süresi olduğunda yeni bir session_start olayı tetiklenir.
  • user_engagement: Periyodik olarak toplanabilir ve birisinin web sitenizde en az 10 saniye geçirdiğini bildirmek için kullanılır.

Ayrıca Veri Akışları > Web > Web Akışı Ayrıntılar kısmından otomatik olarak toplanan etkinliklere ulaşabilirsiniz. Otomatik olarak toplanan etkinlikler devre dışı bırakılamaz.

2. Geliştirilmiş Ölçüm Etkinlikleri

Google Analytics web etkinlikleri arasında yer alan geliştirilmiş ölçüm etkinlikleri, herhangi bir açma-kapama işlemi yapmadan otomatik olarak elde edilebilen etkinliklerin yanı sıra yalnızca aktif hale getirdiğimiz verilerin toplandığı etkinliklerdir. Yani gelişmiş ölçüm ile raporlarımızda ne görmek istediğinize bağlı olarak, belirli otomatik olayları "açmayı" veya "kapatmayı" seçebilirsiniz.

Ölçüm Etkinlikleri

page_view bu eylemlerin içerisinde yer alsa bile daha önce de belirttiğimiz gibi devre dışı bırakılamaz.

Geliştirilmiş ölçüm, aşağıdaki eylemlerden birini veya daha fazlasını otomatik olarak izlemenize olanak tanır:

  • Kullanıcı bir sayfanın en az %90'ını ulaştığında tetiklenen etkinlik scroll (kaydırma)
  • Web sitenizden diğer web sitelerine giden tıklamalar ile tetiklenen etkinlik click (giden tıklamalar) Kullanıcı her site araması gerçekleştirdiğinde view_search results (site araması)
  • Gömülü YouTube videoları
  • Gömülü YouTube videoları ile etkileşime geçenler
  • Web sitesi üzerinden dosya indirmesi gerçekleştirenler

3. Önerilen Etkinlikler

Eğer geliştirilmiş ölçümler ihtiyaçlarınızı karşılamıyorsa özel etkinlikler tanımlayabilirsiniz. Bunun için Google, bazı etkinlikleri önerilen etkinlikler adı altında toplamış bulunuyor. Bu kısımda bulunduğunuz sektöre ve durumlara göre tanımlanmış etkinlikler mevcuttur.

Tüm Mülkler

Her iş sektörüne göre uygun eylemler tanımlayarak ziyaretçilerin etkinliklerini takip edebilir ve raporlayabiliriz.

Bu bölümde yer alan etkinlikleri ve etkinliklerin tetiklendiği durumları aşağıdaki gibi listelemek mümkündür:

  • ad_impression: Kullanıcı reklam gösterimi ile karşılaştığında (yalnızca uygulama için)
  • earn_virtual currency: Kullanıcı sanal para birimi (ör. sanal para, elmas, jeton) kazandığında
  • join_group: Kullanıcı bir gruba katıldığında (her bir grubun popülerliğini ölçmek amacıyla)
  • login: Kullanıcı giriş yaptığında
  • purchase: Kullanıcı bir satın alma işlemini tamamladığında
  • refund: Kullanıcı geri ödeme aldığında
  • search: Kullanıcı içeriklerinizi aradığında
  • select_content: Kullanıcı içerik seçtiğinde
  • share: Kullanıcı içerik paylaştığında
  • sign_up: Kullanıcı kaydolduğunda (her kayıt yönteminin popülerliğini ölçmek amacıyla)
  • spend_virtual currency: Kullanıcı sanal para birimiyle (ör. sanal para, elmas, jeton) harcama yaptığında
  • tutorial_begin: Kullanıcı eğitici bir içeriğe başladığında
  • tutorial_complete: Kullanıcı eğitici bir içeriği tamamladığında

Google Analytics

Online Satışlar

E-ticaret ile satışların takibini yapabilmek için kullanımımıza sunulan etkinliklerdir. Her etkinliğin zorunlu olarak bulundurulması gereken parametreleri mevcuttur. Online satışlarda bulunan etkinlikler ve tetiklendikleri durumlar ise aşağıdaki gibi sıralanabilir:

  • add_payment info: Kullanıcı ödeme bilgilerini gönderdiğinde tetiklenir.
  • add_shipping info: Kullanıcı gönderim bilgilerini gönderdiğinde tetiklenir.
  • add_to cart: Kullanıcı alışveriş sepetine ürün eklediğinde tetiklenir.
  • add_to wishlist: Kullanıcı istek listesine ürün eklediğinde tetiklenir.
  • begin_checkout: Kullanıcı ödeme işlemine başladığında tetiklenir.
  • generate_lead: Kullanıcı bir form gönderdiğinde veya bilgi istediğinde tetiklenir.
  • purchase: Kullanıcı bir satın alma işlemini tamamladığında tetiklenir.
  • refund: Geri ödeme yapıldığında tetiklenir.
  • remove_from cart: Kullanıcı alışveriş sepetindeki ürünleri kaldırdığında tetiklenir.
  • select_item: Kullanıcı listeden bir ürün seçtiğinde tetiklenir.
  • select_promotion: Kullanıcı bir tanıtımı seçtiğinde tetiklenir
  • view_cart: Kullanıcı alışveriş sepetini görüntülediğinde tetiklenir.
  • view_item: Kullanıcı bir ürünü görüntülediğinde tetiklenir.
  • view_item list: Kullanıcı bir ürün veya teklif listesi görüntülediğinde tetiklenir.
  • view_promotion: Kullanıcıya bir tanıtım gösterildiğinde tetiklenir.

4. Geliştirilmiş Ölçüm Etkinlikleri

Google’ın size sunduğu etkinliklerin yetersiz kaldığını düşünürseniz, özel olarak tanımlayabileceğiniz etkinlikler mevcuttur.

Dönüşümler

Bildiğiniz üzere, Universal Analytics’te hedef kavramı mevcut idi fakat Google Analytics 4 ile bu ortadan kalktı. Bu doğrultuda, raporlar dahilinde tutulan tüm etkinlikler dönüşüm (conversion) olarak belirlenebilir. Etkinlikler dönüşüm olarak tanımlı olup olmadıklarına göre sınıflandırılabilirler.

Otomatik olarak toplanan dönüşüm etkinliklerine ek olarak, mülk başına 30 etkinlik dönüşüm olarak işaretlenebilir. Dönüşüm olarak işaretlenen etkinlikler, dönüşüm etkinlikleri tablosunda görünür. Yeni dönüşümlerin raporlarda görünmesi ise 24 saati bulabilir.

İlginizi çekebilir:

YAZARİlker Emir